Der findes i dag et usandsynligt stort antal af forskellige træningsmetoder her i verdenen. Flere af dem kender du sikkert, hvor at der her f.eks. er tale om sportstræning, gymnastiktræning, styrketræning og konditionstræning. Udover disse er der et stort antal udbygninger til dette, hvor nogle er gode, og andre er knap så gode. Midt i mængden af alle disse træningsmetoder, er der dog en der i større dele af verdenen, for tiden især også i Danmark, har brudt igennem mængderne af tvivlsomme træningsformer, og endda også har præsteret at overhæle nogle af de mere kendte og ordinære træningsmetoder. Denne træningsform er Crossfit, der inden for de sidste år har præsteret at indtage Danmark med storm, og skaffe et markant antal af tilhængere, der angiveligt ikke ville bytte denne nye tankegang for nogen anden træningsmetode der er tilgængelig i skrivende stund. Men hvad er grunden til at netop denne træningsmetode har vagt så stor interesse i fitnesskulturen?

Historien bag

Det hele startede tilbage i en garage i Santa Cruz. Her trænede den tidligere gymnast Greg Glassman, som førhen i sit liv havde omtalt sig selv som verdens bedste atlet. Han udviklede over flere år en træningsform der havde til formål at kombinere det bedste fra alle de største træningsformer, og resultatet blev lige så stille til crossfit.

Kilde: http://www.crossfit.com/

Kilde: http://www.crossfit.com/

Flere og flere sluttede sig til Glassman’s træningsmetoder og kom til garagen for at dyrke samme træningsform. Efter flere og flere efterspørgsler, blev der endelig i 2001 oprettet den første hjemmeside for træningsmetoden, kaldet www.crossfit.com. Siden blev opdateret dagligt med WOD’s, som andre crossfittere her kunne hente og prøve kræfter af med. Igennem årene har træningsmetoden udviklet sig og er i dag vokset sig langt større, og udover Californiens, og senere USA’s grænser.

Idag er crossfit spredt over det meste af verdenen, hvor der i alt findes over 6500 forskellige crossfit gyms, hvilket må sige at være et stort skridt fra den garage hvor fællesskabet startede. Dog er det ikke ubegrundet at træningsmetoden er blevet så stor og anerkendt, da der er utrolig mange fordele at hente i denne træningshybrid.

Hvorfor Crossfit? (Fordele/ulemper)

Crossfit har som primær målsætning at skabe en komplet og alsidig atlet, hvilket også gør at træningsøvelser og metoder kan variere utroligt meget i samme træning. Træningsmetoden fokusere nemlig ikke kun på at specificere dig i en ting. Den hjælper dig derimod med at kombinere både gymastik, konditionstræning og styrketræning, så du ved regelmæssig og effektiv træning, vil opnå brede resultater som du vil kunne mærke på flere forskellige dele af kroppen.

Udover dette er crossfit en træningsform der tillader dig at gøre tingene så de passer til dit niveau, hvilket vil sige at langt de fleste vil kunne benytte træningsformen effektivt. Dog må man ikke lade sig narre, da dette blot betyder at crossfit er krævende for alle slags mennesker, både sportsudøvere som almindelige mennesker.

Kilde: http://crossfitportimao.com/

Kilde: http://crossfitportimao.com/

Crossfit vil som det første være utroligt godt for konditionen, hvilket vil sige at du får mere energi og bedre iltoptagelse i blodet. Dette gør altså at du automatisk vil danne en bedre udholdenhed, og en sundere krop. Derudover er crossfit en perfekt måde at forbrænde kalorier på, da kombinationen af de forskellige slags træningsmetoder, både udsætter muskelgrupperne for meget hårdt arbejde, imens at tempo’et på træningen med garanti nok skal få pulsen og forbrændningen op.

Udover dette involveres styrketræning også i crossfit, hvilket gør at du vil opleve forøget styrke, og samtidigt øget muskelstørrelse og defination. Udover dette benyttes der også elementer fra gymnastiktræning, som også vil øge dine evner indenfor præcision og koordination, og samtidigt ved korrekt udførelse af øvelser, forbedre din smidighed og balance. Alt i alt er der altså et hav af fysiske fordele at hente ved denne træningsform der sammenføre alle disse fordele fra de forskellige dele af fitnessverdenen.

Udover dette er der også rig mulighed for at finde effektive steder at udføre træningen i hold med meget kvalificerede instruktører, så du er helt sikker på at komme rigtigt i gang med træningen. Disse centre kan findes i størstedelen af verdenen, og i Danmark har vi bl.a. Crossfit Copenhagen, som med deres gode fælleskab og personale, tilbyder god og motiverende træning.

Find ud af mere om Crossfit Copenhagen i artiklen her.

Grundprincipper

Crossfit har i forhold til normal styrke- og konditionstræning, nogle meget faste grundprincipper som følges i langt de fleste af verdenens centre. Et af disse principper baseret på alsidighed. Et ud af mange af crossfittens motto’er lyder på at specialisere sig i ikke at specialisere sig, hvilket i bund og grund understreger vigtigheden i at kombinere alle de primære træningstyper, for at nå de optimale resultater indenfor træningen.

Udover dette er et motto man hyppigt vil støde på i diverse crossfit-selskaber et citat der lyder ”Don’t use machines, be the machine.”

Kilde: www.edgecastcdn.net

Kilde: www.edgecastcdn.net

Mening der ligger bag dette, er at der i crossfit kun benyttes meget få maskiner til at udføre de forskellige øvelser. Vægtøvelser og lignende er altid baseret på egen kropsvægt eller udfra vægtløftningens principper, hvor der benyttes håndvægte, vægtstænger og kettlebells. Dette gør også at der i mange af øvelserne der indgår i de ordinære crossfit-WOD’s, vil være en stor mængde af træningsteknik der skal indøves, så øvelserne udføres korrekt og på denne måde hverken fører til skader eller overbelastninger. Det tætteste crossfit kommer på at benytte maskiner er i de enkelte centre hvor der vil kunne forefindes ro-maskiner, da denne øvelse er utrolig svær at efterligne uden maskine. Dog er der fremstillet alternativ udstyr til crossfit, som f.eks. sportstøj, medicinbolde og crossfit-sko, som er lavet til at give dig de bedste muligheder for alsidigt fodtøj der fungere til størstedelen af de forskellige træningsformer.

En samlet oversigt over de bedste crossfit-sko kan du finde her.

mere information omkring alt øvrigt udstyr kan findes lige her.

WOD’S

Træningsprogrammer indenfor crossfit går i træningsmiljø’et, under navnet WOD (en forkortelse af ‘Workout Of the Day.) Disse kan sammensættes på præcis den måde som du ønsker, men hvis du ikke selv har mod på at kaste dig ud i din egen WOD, er der utallige af kvalitetsbevidste hjemmesider, som ofte ligger nye bud på WOD’s op. Disse kan have forskellige fokuspunkter på kroppen, og på denne måde

Kilde: http://eastoncf.com/

Kilde: http://eastoncf.com/

tilpasses til lige præcis din målsætning så du kan kæmpe dig imod dine resultater så effektivt som muligt. Dog er der også i de fleste crossfit-centre, muligheder for at deltage i centrenes egne holdtræninger, der består af WOD’s der afholdes i fællesskab. Dette er en fantastisk måde at holde sin træning varierende og motiverende, samtidigt med at man udfordre sig selv på måder man ikke umiddelbart ville gøre.

Hvis du dog stadig har blod på tanden efter at sammensætte dit eget program, eller bare vil prøve kræfter af med nogle af de bedste og mest effektive øvelser som crossfit har at byde på, har vi samlet nogle af de absolut bedste crossfit øvelser i en oversigt.

Find dem i artiklen her.

Konklusion

Crossfit er alt i alt en utrolig varierende træningsmetode, der tillader dig at benytte næsten alt slags træning under et tag. Træningsmetoden vil være ideel til dig der vil være sikker på at komme hele vejen rundt om din træning og sundhed, og til dig der sætter pris på en varierende og anderledes træning. Derudover gives der i Danmark gode muligheder for træningsteder hvor du kan komme optimalt i gang med crossfit. Med alle de muligheder, og et niveau hvor alle kan udfordre sigselv, er det i sidste ende måske ikke så underligt at træningsformen bredte sig fra en lille garage og ud til hele verdenen.