Når man starter på CrossFit er noget af det første man har brug for udstyr godt udstyr!

Det afhænger selvfølgelig af hvilket niveau rent fysisk man befinder sig i, og hvor intenst man vil dyrke det. Rent tøj mæssigt er der ifølge moden, flere og flere der har en masse farverigt tøj på, når der dyrkes CrossFit i de danske fitnesscentre. Men det vigtigste er at du føler, at du kan røre dig i det, og at der ikke er for meget hængende fra tøjet. Derfor skal det være forholdsvis stramt, men friheden og fleksibiliteten skal helt sikkert også være der, så man kan lave øvelserne uden problemer. Skoene er også meget basale og vigtige, og bliver der nævnt en masse om i vores indlæg om CrossFit sko.

Til dig der er ny til Crossfit

Hvis man lige har sat sig for at starte på CrossFit, og ikke har den store viden om det, har man udover sportstøj og skoene, brug for noget nybegynder gear. Her er håndledsstøtter er en god start.

Kilde: http://www.revvedupcrossfit.com

Kilde: http://www.revvedupcrossfit.com

Håndledsstøtter er brede stofelastikker, som vikles om håndleddet for at støtte håndledet i forbindelse med øvelser med vægtstang for eksempel. Når man dyrker CrossFit kommer håndleddet især på prøve i starten, indtil man vender sig til det, og derfor er håndledsstøtter altså ret essentielle.

Man skal oftest bruge dem, når man skal løfte noget over hovedet, da håndleddet da bliver bøjet meget i disse øvelser. Sportstape er også en rigtig god idé, som både kan bruges i forbindelse med håndledsstøtte, men også til at generelt beskytte dine hænder.

Disse ting er gode til at starte op med, og som er meget basale og er generelt support og støtte, da det som sagt er en utrolig intens måde at træne på. Hvis du vil kigge nærmere på håndledsstøtter og lignende, kan du hos Bodystore.dk finde et stort udvalg af træningstilbehør, hvor de bl.a. har håndledsstøtter til en fornuftig pris, såsom denne model.

Til den øvede Crossfit’er

Hvis man er mere garvet indenfor træning og CrossFit, så kan man tage steppet videre.

Kilde: Ironedge.com.au

Kilde: Ironedge.com.au

Her er et løftebælte virkelig en god idé, som har den funktion at tilføje et pres imod mavemusklerne og lænden, så man stabiliserer sin rygsøjle. Dette har man især brug for når man for eksempel laver tunge styrkeløft eller squats. Et løftebælte med velcro tit skal skiftes efter 1-2 år, da det bliver slidt med tiden. Derfor er der her et godt tip: invester i et læderbælte, som er meget mere holdbart, og slet ikke bliver slidt på samme måde. Man skal til gengæld ikke overforbruge bæltet, og man skal helst holde sig til at bruge det når man arbejder med meget høj intensitet. For eksempel squads og dødløft, da man ellers ved mindre intense løft, helst skal kunne laves uden støtte til lænden. Et godt eksempel på et løftebælte af god kvalitet og  til en god pris, kan findes på bodyman.dk, hvor de f.eks. sælger denne model.

 En anden god ting til den mere garvede atlet er, at investere i løftestropper(også kaldet straps).

Straps hjælper dig til at få et mere fast greb om vægtstange under intensive løft. Straps hjælper så vægtstangen bliver mere stabil i dit greb, i stedet for at den begynder at rotere i hånden, da grebstyrken ofte kan blive udmattet af intensive løft. Dette gør at belastningen af fingrene bliver mindre, og gør at du får en mere effektiv træning, hvor der ikke skal bruges unødvendig energi i andre muskler og led. Det er vigtigt at pointere at straps er til for at bruges ved meget tunge dødløft, og ikke til øvelser hvor du skal kunne lægge vægten fra dig. Her er et redskab der er imellem nybegynderen og den øvede, for mange vil se dette redskab, som en essentiel del af CrossFit, nemlig et sjippetov. Oftest kan man låne sjippetove i fitnesscentrene, men de er tit i dårlig tilstand. Derfor er det rart at have sit eget, som også kan bruges derhjemme. De er virkelig gode til at styrke akillessene, og styrke udholdenhed og koordination. Et godt tip når man selv skal ud og kigge efter et sjippetov, er at man kigger på vægten i selve håndtagene. Tunge håndtag kan medfører til overbelastning af skuldrene, hvis der skal sjippes meget. Straps kan ligeledes findes på bodystore.dk, hvor de bl.a. har denne fornuftige model.

Til eksperten der ikke vil mangle noget

Hvis man er ekspert er der en masse mindre basale ting som absolut ikke vil være nødvendigt for de fleste, men som giver én det næste skub, hvis man vil være sikker på at man har de optimale muligheder for at gennemgå sin træning. Et af de få basale ting i denne del er dog knee wraps, som er lange stofstykker, der vikles stramt om knæene, til for eksempel tunge løft.

Hvis man ofte møder problemer med knæene er de rigtigt gode til at stabilisere dem, og formindske yderligere skader da de støtter knæene godt. Det er vigtigt at når man går ud og prøver disse knee wraps, at man ikke investerer i nogle der sidder løst.

Kilde: http://metabolicprecision.com

Kilde: http://metabolicprecision.com

De skal sidde til, og selvfølgelig stadig være til at få på. Når benene og knæene bliver varmet op af træningen bliver de løsnet lidt op, og kan godt i starten virke stramme. Så derfor sørg for at de sidder til, ellers er det spild af penge, da de så ikke kan arbejde som de skal. De findes i mange forskellige modeller, og man skal sørge for at gå ud og prøve dem, og ikke bestille over nettet. Det er vigtigt at de passer, som så meget andet udstyr, og derfor skal man altså helst ud fysisk i en butik, og prøve sig ad. Dog er et eksempel på nogle alsidige knee wraps til at finde på Svenskkosttilskud.dk, der sælger denne model iblandt deres udvalg.

Hvis man er meget entusiastisk kan man begynde at investere i trikot, kamera osv, for at sørge for at ens engagement stiger, men disse ting er ret unødvendige, og oftest kan man bruge trænere til motivation i fitnesscentrene. Dog kan det være smart med en trænings log, for at holde ambitionerne ved lige, og rapportere sine resultater, og se om man kan sætte sig nogle mål for sin krop. Man arbejder typisk bedst, hvis man har sat sig et mål, og laver delmål efter dette.

Hvad er bedst til dig?

Det er op til hver enkelte, at finde ud af, hvor ambitiøs man vil være selvfølgelig. Der er en masse basale ting, som er beskrevet for begynderne, og også en del i den øvede, men det er hele tiden et spørgsmål om at mærke efter i sin krop. Hvis man ikke har haft problemer i knæ eller i forvejen har hård hud i hånden pga guitar eller arbejde, er der noge knee wraps og tape, som man selvfølgelig ikke unødvendigt skal gå ud og investere i. Det er til gengæld en god idé at forberede sig, så man på forhånd er opmærksom på, at der kan forekomme skader, når man dyrker CrossFit.
Hvis man derfor ikke er økonomisk forhindret i det, kan man lige så godt forebygge skader, ved at investere i en masse af dette udstyr og redskaber. I sidste ende handler det om at passe på sin krop, og sørge for at man træner på den mest optimale måde.