Indledning

Når kroppen skal holdes ved lige, og man beslutter sig for at komme godt i gang med at træne, er der et hav af forskellige måder at træne på. Udover at det selvfølgelig er sundt at træne varieret og med forskellige øvelser, er der også mulighed for at opnå en masse forskellige mål.

Mens der på mange måder kan trænes kun ved hjælp af ens egen krop (løb, svømning armbøjninger), er der også lavet et stort udvalg af maskiner og udstyr, som har til formål at optimere din træning og dermed hjælpe dig til at nå dine mål. Dog er det ikke altid helt enkelt at danne sig et overblik over alle de muligheder der er, samt at få kigget på de helt rigtige produkter. For at gøre det nemt for dig, har vi her samlet de bedste muligheder på markedet indenfor de følgende maskiner.

Romaskine

Abilica RO V - Mid-End Romaskine

Abilica RO V – Mid-End Romaskine

Roning er en god træningsmetode til dig der vil træne hele din krop (Især arme og ryg) med høj intensitet, og samtidigt sørge for at få sved på panden og forbedre din kondition. Roning styrker alle de større muskelgrupper, og sørger på denne måde for at både ben, arme, ryg og mave bliver brugt aktivt. Der er derudover flere dokumenterede effekter af roning, som kun taler for at sadle op og begynde.

Grundlæggende er roning utroligt godt for kroppens kredsløb, men udover er der fordele ift. muskelstyrke generelt i kroppen. Denne kombination har gjort, at romaskinen er en af de mest almindelige maskiner i de danske fitnesscentre. I denne artikel har vi kigget på 3 forskellige maskiner, der hver især henvender sig til forskellige budgetter og vurderes på forskellige fordele og ulemper. Sidst vil det kunne ses hvilken maskine der vurderes til at være bedst, alt afhængigt af hvor dine ambitioner ligger.

Find artiklen om de bedste romaskiner her!

Løbebånd

Løbebånd

Løbebånd i brug

En af de mest traditionelle og kendte måder at komme i form på, er løbetræning. Løbetræning er en naturlig og sund måde at træne konditionstræning på, hvor der er mulighed for lange og rolige løbeture, og samtidigt træning ved høj intensitet igennem f.eks. intervaltræning.

Dog er det for de fleste ikke altid motiverende at tage en løbetur hvis vejrudsigten siger skybrud, og derfor kan man finde utrolig stor stabilitet og glæde på et løbebånd, hvor vejret altid er godt. Træning på et løbebånd har som udendørs løb en stor række fordele, som f.eks. effektiv konditionstræning, samt stærk mulighed for kalorieforbrænding.

Yderligere er det også bevist at løbetræning har en positiv effekt på både humør og immunforsvar, hvilket gør det svært at argumentere for hvorfor man ikke burde binde løbeskoene. Vi har i denne artikel valgt 3 af de bedste løbebånd ud til dig, bedømt på bl.a. støddæmpning, løbeflade og software. Altså gør denne artikel det nemt for dig at finde det helt rigtige løbebånd til dit behov. 

Find artiklen om de bedste løbebånd her!

Kilde: Youtube.com (Channel: Clickola De)

Kilde: Youtube.com (Channel: Clickola De)

Crosstrainer

Hvor løbetræning for nogle kan være meget belastende for led, igennem de stød man får igennem hvert tråd, er der et mere skånsomt, og ligeså effektivt alternativ. En crosstrainer fungerer ligesom et løbebånd hvor der simuleres løb, dog tager en crosstrainer både fordele fra fra en motionscykel og en trappemaskine og samler dem i en hybrid.

Som ved løbetræning, er en crosstrainer utrolig effektiv til kalorieforbrænding ved højintens træning, mens dens håndtag gør at man er tvunget til at tage hele kroppen i brug igennem store bevægelser. Dette gør at du får hele kroppen varmet op.

I denne artikel har vi stillet skarpt på nogle af de bedste muligheder indenfor crosstrainers, hvor der bl.a. er sat fokus på software, pris og modsstandsniveau’er. Altså samler artiklen en let og overskuelig gennemgang af de bedste crosstrainers, og en konklusion på hvilken af maskinerne som passer bedst til lige netop dit behov. 

Find artiklen om de bedste crosstrainere her!

Motionscykel

Kilde: active.com

Kilde: active.com

Sammen med løbetræning, er en anden af de mest benyttede træningsformer indenfor kondition og kalorieforbrænding motionscykling. Under cykeltræning har du mulighed for at opnå utrolig høj kalorieforbrændning, da der ved intensiv træning kan opnås en forbrænding på 5-600 kalorier i timen, og under de hårde træningspas, træner man faktisk også musklerne i at forbrænde fedt bedre generelt.

Derudover er cykeltræning også perfekt til genoptræning og skånsom træning, da kroppen ligesom på en crosstrainer, ikke udsættes for hårde stød eller belastninger af led.

Altså kan denne træningsform med fordel benyttes af alle brugere, der ønsker at komme i god form og smide de overskydene kilo. I artiklen har vi samlet de 3 bedste løsninger på nogle solide motionscykler til indendørs brug, så du slipper for at være afhængig af vejr- og vejforhold. Her har vi fokuseret på de vigtigste parametre der gør at man får en god cykeltræning, og samtidigt sørget for at der er et perfekt valg til dig – uanset hvad budgettet rækker til. 

Find artiklen her!

Kilde: Cykelpartner.dk

Kilde: Cykelpartner.dk

Home Trainer

I modsætning til en indendørs motionscykel, vil det for de fleste cykelryttere og konkurrenceprægede, være en fordel at kigge efter en home trainer. Hvor en indendørs motionscykel efterligner en cykeltræning igennem en komplet maskine, er en home trainer en en montering til din egen motionscykel, der gør det muligt at benytte den i samme position til indendørs brug, i f.eks. vinterhalvåret.

Fordelene ved træning med en home trainer, er de samme som med en indendørs motionscykel – Dog vil der være tale om en mere realistisk træning, hvor du stadig som cykelrytter kan vedligeholde din teknik og følelse i at cykle på en rigtig vej. Dette kræver at du i forvejen er den glade ejer af en racercykel.

Artiklen har samlet de bedste og mest fornuftige muligheder der er for home trainere i de forskellige prisklasser, og fokuseret på modsstandssystemet, mulighederne for tilbehør og prisen, som nogle af de fokuspunkter der er vigtige for en god og motiverende træning. Artiklen er afrundet med en konklusion på hvilken home trainer der er det perfekte valg for dig, alt afhængigt af hvad du planlægger at bruge den til. 

Find artiklen her!

Styrketræningsudstyr

Kilde: Bm-fitness.dk

Kilde: Bm-fitness.dk

Hvor resten af artiklerne fokuserer på konditionstræning igennem forskellige maskiner, er denne artikel rettet mod en anden træningsform, nemlig styrketræning. Hvor flere af de andre maskiner rammer kroppens større muskelgrupper ved siden af at de er utroligt gode kalorieforbrændere, fokuserer artiklen her primært på udstyr der kan hjælpe dig med at skabe en gennemført og effektiv træning med primært fokus på muskelstyrke.

Styrketræning har nemlig et stort antal fordele som det tager med sig ved regelmæssig træning, hvor der selvfølgelig er forbedring af muskelstyrke og definition som det første. Yderligere er styrketræning ved høj intensitet også med til at forbrænde kalorier, hvilket vil sige at dette også er et fint træningsalternativ, hvis man stadig ønsker at opbygge muskler imens man forbrænder overskydene kalorier.

Artiklen lægger fokus på vidt forskellige muligheder for udstyr, der kan hjælpe dig til at opnå den krop du drømmer om, igennem hårdt arbejde. Her kigges der bl.a. på udstyrets muligheder for forskellige øvelser, samt hvor store vægtmuligheder der er. Til sidst kan der findes en opsamling på hvilke fordele der kommer med de forskellige løsninger, samt hvad du formentlig har brug for, alt efter dine egne mål og ambitioner. 

Find artiklen her!

Konklusion

Alle disse forskellige træningsformer har fælles og varierende fordele. En ting de dog har til fælles er, at de alle sammen er perfekte øvelser til at opnå de resultater man vil med sin krop, og på den måde sørge for at man holder sig sund og frisk. Hvilke øvelser som du skal fokusere på, kan kun du vælge udfra dine mål og udfra hvad du ønsker at fokusere på. Roning og styrketræning må siges at være nogle af de træningsformer der fokusere mest på muskelstyrke, hvorimod løb er en af de åbenlyse favoriter til kalorieforbrænding. Hvis du dog ønsker effektiv kalorieforbrænding og konditionstræning, men dog stadig har et behov for skånsom træning, er det med klare fordele at du kan fokusere på crosstraining og cykeltræning, som begge sparer dig for de stød som der opstår under løbetræning. Hvis du er i tvivl om hvad der lige præcis er din favorit imellem dem, er det bare med at prøve sig frem. 

God Træning!